Haluaisin tietää nimien Adiel, Adolfiina ja Fredrika alkuperän ja merkityksen, entä milloin näillä nimillä on nimipäivä? Kiitos vastauksestasi.

Kysytty

Haluaisin tietää nimien Adiel, Adolfiina ja Fredrika alkuperän ja merkityksen, entä milloin näillä nimillä on nimipäivä? Kiitos vastauksestasi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Adiel: Jumala on koristautunut (hepr.) Nimeä ei ole tämänhetkisessä almanakassa. Adolfiina on Adolfin sisarnimi, Adolf on lyhentymä muinaissaksan adalwolfista (jalo susi). Ruotsinkielisessä almanakassa nimipäivä 23.6. Fredrika on Fredrikin sisarnimi, muinaissaksan sanoista fridu (rauha, suoja, suojelija) ja rich (valta-alue). Ruotsinkielisessä almanakassa nimipäivä 18.7.
Lähteet: Lempiäinen: Suuri etunimikirja, Vilkuna: Etunimet.
Ks. myös http://www.vaestorekisterikeskus.fi/ > Etunimet.