Otsikko
Haluaisin tietää mistä on peräisin nimi Sari-Anne ja kuinka monta Sari-Annea kastettiin vuonna 1983. Entä mitä tarkoittaa Melli ja mistä peräisin? Kiitos!

Kysytty

Haluaisin tietää mistä on peräisin nimi Sari-Anne ja kuinka monta Sari-Annea kastettiin vuonna 1983. Entä mitä tarkoittaa Melli ja mistä peräisin? Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalaisessa almanakassa on lähes 700 etunimeä. Nimen antamista säätelee etunimilaki, jonka mukaan jokaisella suomalaisella on oltava etunimi. Etunimiä saa olla enintään kolme. Tiedustelemasi nimi Sari-Anne koostuu kahdesta erillisestä etunimestä.

Sari on yksi muoto nimestä Saara, joka on yli 4000 vuotta vanha nimi ja monien raamatullisten nimien tapaan laajalle levinnyt. Tämä ruhtinatartakin tarkoittava nimi vakiintui suomalaiseen almanakkaan vuonna 1852.

Anne on yksi muoto nimestä Anna, jonka kantanimi on heprean Hannah, 'armo'. Anna on ollut almanakassa vuodesta 1708. Suosituksi se tuli Suomessa myöhäiskatolilaisella ajalla, jolloin meilläkin osoitettiin kunnioitusta Neitsyt Marian äidille, Pyhälle Annalle.

Suomalaisten suosikkeja Sari ja Anne -nimet ovat olleet eritysesti 1970-luvulla. Väliviivalla yhdistettynä nimi on selvästi harvinaisempi.

Jos äiti tai molemmat vanhemmat kuuluvat Luterilaiseen kirkkoon, lapsen syntymätodistus lähetetään suoraan kirkkoherranvirastoon. Kastetilaisuus järjestetään sitten yleensä kahden kuukauden kuluttua lapsen syntymästä. Jos äiti tai vanhemmat kuuluvat muuhun rekisteröityneeseen uskonnolliseen yhdyskuntaan, kastekäytäntö vaihtelee. Näin ollen tilastoa siitä, montako Sari-Annea kastettiin vuonna 1983 en valitettavasti onnistunut löytämään. Myöskään Melli-nimestä ei löytynyt lisätietoa. Kirjastoista löydät kuitenkin useita etunimiä käsitteleviä kirjoja, josta tämänkin vastauksen tiedot on poimittu. Esim. kutsu vaikka kukkaseksi: nimitiedon vuosikirja. Riihonen, Eeva: Mikä lapselle nimeksi? Nummelin, Juri : Eemu, Ukri, Amelie : 2000 kaunista ja harvinaista etunimeä.
Teosten saatavuuden voit tarkistaa osoitteesta http://www.outikirjastot.fi/

Koko suomea kattavat tilastot löydät suosituimmista suomenkielisistä etunimistä löydät väestörekisterikeskukselta http://www.vaestorekisterikeskus.fi/