Otsikko
Milloin Suomen ja sen itäisen naapurin välinen valtiollinen raja on ensimmäisen kerran merkitty maastoon? Kun kysymys on tarkoitettu kattamaan myös aika esim…

Kysytty

Milloin Suomen ja sen itäisen naapurin välinen valtiollinen raja on ensimmäisen kerran merkitty maastoon?
Kun kysymys on tarkoitettu kattamaan myös aika esim Ruotsin valtion alueena niin kysymys jatkuu: jatkuiko maastoon merkintä yhtenäisesti näihin päiviin asti?
Miten kauan itäistä rajaa on aktiivisesti valvottu?

Vastaus

Vastattu

Ilmeisesti raja merkittiin maastoon ensimmäisen kerran Täyssinän rauhan 1595 jälkeen, tosin tällöinkin oli epäselvyyttä rajalinjasta Lapissa. Valtakunnanrajaa valvottiin pitkään varsin huonosti tai ei ollenkaan. Ennen Suomen itsenäistymistä valtakunnanrajaa valvoi tullilaitos eli nykyisen kaltaista rajavartiointia ei ollut. Rajavartiolaitos perustettiin itsenäistymisen jälkeen. Rajalinja on myös muuttunut historian aikana monia kertoja.

Lisätietoa:

Itärajan vartijat -kirjasarja

Nokki, Janne: Tulli Karjalassa. Salakuljetusta ja tullivalvontaa Karjalan kannaksella (2017)

Rajavartiolaitoksen verkkosivut