Mitä olivat kudennusmiehet? Lyhyt kuvaus tehtävästä/tehtävistä ja aikakaudesta jolloin toimivat.

Kysytty

Mitä olivat kudennusmiehet? Lyhyt kuvaus tehtävästä/tehtävistä ja aikakaudesta jolloin toimivat.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuudennusmiehet (ruots. sexmän) toimivat Ruotsi-Suomessa 1400-1860 pitäjäkokouksen valitsemina luottamusmiehinä. "Tehtävänä oli valvoa kirkon ja pappilan kuntoa sekä osallistua kirkkoraadin jäseninä järjestyksen ylläpitoon seurakunnassa; seurakunnan johdossa heillä oli pappien rinnalla johtava asema." (Uusi tietosanakirja, 1966)

14 ääntä

Kommentit

Kuudennusmies, seksmanni: kuhunkin pitäjään ([seura]kuntaan) nimitettiin alunperin kuusi miestä ylläpitämään kirkollista järjestystä.