Milloin sanat lapsettomuus ja lapseton ovat tulleet suomen kieleen?

Kysytty

Milloin sanat lapsettomuus ja lapseton ovat tulleet suomen kieleen?

Vastaus

Vastattu

Vanhan kirjasuomen sanakirjan mukaan 'lapseton' esiintyy jo Agricolan kirjoituksissa. Sana on ollut siis käytössä 1500-luvulla.

Sanan 'lapsettomuus' kirjallinen ensiesiintymä taas on 1700-luvulta.