Olen tässä miettinyt, montako Saarijärvi-nimistä paikkaa (tai järveä...) Suomesta löytyy. Ja missä päin maatamme ne sijaitsevat. Itse olen tähän mennessä…

Kysytty

Olen tässä miettinyt, montako Saarijärvi-nimistä paikkaa (tai järveä...) Suomesta löytyy. Ja missä päin maatamme ne sijaitsevat. Itse olen tähän mennessä törmännyt kahteen... Kiitos jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Saarijärvi-nimisiä paikkoja (kylän, järven, rannan, talon tms. nimiä) on Suomessa varmasti kymmeniä ellei peräti satoja. Tutuin lienee Saarijärven kaupunki Keski-Suomessa, mutta tämän lisäksi esimerkiksi GT-tiekartasto 2001:stä (WSOY, 2001) löytyy yli kuusikymmentä Saarijärvi-nimistä paikkaa. Saarijärviä voi olla vielä huomattavasti runsaamminkin, sillä pienen puhujamiston käytössä olevia paikannimiä (esim. kylän eri osien, talojen ja tilojen nimiä) ei aina edes merkitä karttoihin.

Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen Nimiarkisto voi antaa tarkempaa tietoa lukumääristä ja nimen levinneisyydestä. Nimiarkiston laajaan (n. 2,6 miljoonaa suomalaista paikannimeä käsittävään) paikannimikokoelmaan voi mennä itse tutustumaan paikan päälle Helsingin Sörnäisten rantatielle, mutta kysymyksen voi varmaankin esittää myös puhelimitse: (09) 731 5231. Sähköposti: nimiarkisto@kotus.fi . Nimiarkisto on avoinna arkisin klo 8.00–16.00. Nimistönhuollon neuvontapuhelimessa (09) 701 9365 vastataan paikannimien, suku- ja etunimien sekä muiden erisnimien kieliasua ja käyttöä koskeviin kysymyksiin arkisin klo 9.30–11.30. Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen kotisivu löytyy osoitteesta http://www.kotus.fi/ .

Eero Kiviniemen kirja "Perustietoa paikannimistä" (SKS, 1990) on hyvä peruslähde nimistöntutkimukseen.