Googlasin, mutten löytänyt vastausta. Onko Suomessa kuntaa tai kylää/kaupunkia, nimeltä Joki? Onko Murtosalo, kylä, kunta vai kaupunki ja onko sitä olemassa?…

Kysytty

Hei,

googlasin, mutten löytänyt vastausta.

Onko Suomessa kuntaa tai kylää/kaupunkia, nimeltä Joki?
Onko Murtosalo, kylä, kunta vai kaupunki ja onko sitä olemassa?
Onko Liperi, muuta, kuin kunta ja onko samannimistä kylää tai kaupunkia?

Lämpimät kiitokset ja hyvää syksyn jatkoa!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastossa sähköisenä käytössä Kotuksen MOT Asutusnimihakemisto kertoo, että Liperi-nimellä tunnetaan sekä kylä Liperissä että toinen kylä Outokummussa.

Murtosalo-nimistä paikkaa puolestaan ei löytynyt edellä mainitusta eikä muistakaan tutkimistani lähteistä. Sukunimenäkin on se on harvinainen, eikä Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan teos ”Sukunimet” (Otava, 2000) kerro sen alkuperästä, mutta sinänsä Murto-alkuisia sukunimeä on olemassa. Murteissa sillä ei ole tekemistä rikoksena tunnetun murron kanssa, vaan sen merkitys on ’kaskettu ja murrettu tai kuokittu maa’, ’rämeikkö’ tai muuta vastaavaa. Luultavasti nimi ei ole ollut kylän, kunnan tai kaupungin virallisena nimenä, koska siitä ei ole lähteissä merkintöjä.

Myöskään Joki-nimistä kylää, kuntaa tai kaupunkia ei löytynyt, mutta luonnollisesti erilaisia Joki-alkuisia nimi on olemassa runsaasti. ”Sukunimet” mainitsee, että sukunimi ”Joki” on ollut monien asuinpaikkojen nimenä, ilmeisestikin siis talojen tai tilojen. Esimerkiksi vuodelta 1546 on peräisin kirjaus ”Jokij matti”, joka on saattanut muuttua nimeksi siten, että Matti-niminen henkilö on asuttanut joen lähellä olevaa taloa. Joki-sana on itsessään niin yleinen, että lienee usein kaivattu jotakin eri jokien luona sijaitsevat talot toisistaan.

0 ääntä

Kommentit

Pieksämäellä löytyy Murtosalo niminen saari.