Mitä paikannimi Petsamo tarkoittaa?

Kysytty

Mitä paikannimi Petsamo tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Petsamon saamenkielinen nimi on Peäccam, tulee petäjää tarkoittavasta sanasta (piacc,piezz,pietts -sanakirjoista löytyi eri muotoja). Lähteenä T.Itkonen: Suomen lappalaiset. osa 2. s .522. Venäjänkielinen nimi on muuten Petsenga.

Lisätietoa voi kysyä Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen nimineuvonnasta,
http://www.kotus.fi/ .

7 ääntä

Kommentit

Mistä se saamenkielinen sana siten tulee?

Petsamo paikannimiä on myös eteläisessä Suomessa, joten oletettavasti ne ovat suullisesti periytyneet aina saamelaisasutuksesta saakka? Vai onko nimellä mahdollisesti jokin muukin alkuperä?

Eräässä eteläsuomalaisessa kaupungissa on Petsamon lisäksi alueita nimeltään Amuri ja Lappi.