Kotikunnassani on Oulanki-niminen maatila. En tunne historiaa, mutte tiedetään lappalaisten asusustelleen aikoinaan noilla seuduilla. En tunne yksityiskohtia…

Kysytty

Kotikunnassani on Oulanki-niminen maatila. En tunne historiaa, mutte tiedetään lappalaisten asusustelleen aikoinaan noilla seuduilla. En tunne yksityiskohtia tarkemmin.

Onko tilan nimi saamelaista tai lappalaista perua. Minun savolaiseen kielikorvaani se ei istu mitenkään.

Vastaus

Vastattu

Niemisjärvellä oleva Oulanki on ollut nykyisten omistajien suvussa vuodesta 1907. Nykyinen päärakennus on vuodelta 1952, sitä aikaisempi asuinrakennus oli Rusilan torppa.

Oulanki-nimi kuuluu Oula-, Oulu-nimiiin, -nki on nimistöjohdin. Oula- ja Oulu-nimiä on Suomessa n. 50 kpl, niistä suurin osa Oulujärven, Päijänteen, Saimaan ja Pielisen rajaamalla alueella.  Sana oulu tarkoittaa ’tulvivaa vettä’  ja sitä on tavattu  Mäntyharjun ja Miehikkälän murteista ja sen ’lumisohjoa’ merkitsevä vastine luulajansaamesta. Koska Oulu-nimet tarkoittavat yleensä vesistöjä, ’tulvavettä’ merkitsevä sana sopii hyvin niiden kannaksi. Siitä, onko sana alun perin suomea vai saamea on erimielisyyttä.

Lähteet:

Kotiseutumme Hankasalmi-Laukaa 2002-2003 (Botnia-Foto, 2003) Suomalainen paikannimikirja (Karttakeskus : Kotimaisten kielten tutkimuskeskus, 2007)

Jyväskylän kaupunginkirjastossa on mm. Alpo Räisäsen teos Nimet mieltä kiehtovat :  etymologista nimistöntutkimusta (88.29 RÄI), jonka sivuilla 99-100 on kerrottu lisää Oulu- Oula-nimien etymologiasta ja siitä, mitä kautta sana on levinnyt Suomessa.