Pyydän tietuetta, tietämystä, etymologiaa sanalle huittinen, Huittinen.

Kysytty

Hei,

pyydän tietuetta, tietämystä, etymologiaa sanalle huittinen, Huittinen.

Vastaus

Vastattu

Kotimaisten kielten keskuksen Suomalaisessa paikannimikirjassa Huittisen alkuperästä sanotaan näin: Yleensä Huittinen on yhdistetty skandinaaviseen ’valkoista’ merkitsevään sanaan hwit tai eri-ikäisiin germaanisiin henkilönnimiin, esim. Hvide, Huide, Hvite, Witte. Kielellisesti sopiva henkilönnimi olisi luonnollinen tausta asutusnimelle, mutta Huittinen-nimen asiataustaksi sopiva henkilö tai hänen perustamansa talo jää arvailujen varaan. Toinen mahdollisuus on lähteä luontonimestä ja yhdistää Huittinen skandinaavisiin hvit-sanaan pohjautuviin koskennimiin, esim. Norjan Hvittingen (< *Hvítingr), joiden on selitetty johtuvan kosken kuohuvasta valkoisesta vaahdosta. Tätä taustaa vasten nimi olisi alkuaan voinut olla skandinaaveilta ajanlaskun taitteen jälkeen omaksuttuun lainasanaan hwit, huit, huitti perustuva koskennimi *Huitti(koski), joka olisi saanut -nen-johtimen vasta siirryttyään ja vakiinnuttuaan asutusnimeksi.

Lähde

Stenhammar ym.: Suomalainen paikannimikirja (2007), löytyy verkkojulkaisuna: Suomalainen paikannimikirja - Kotimaisten kielten keskus (kotus.fi)