Milloin on Metta-nimen nimipäivä ja mistä nimi on peräisin?

Kysytty

Milloin on Metta-nimen nimipäivä ja mistä nimi on peräisin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti emme voi antaa täysin yksiselitteistä vastausta. Pentti Lempiäisen Suuren etunimikirjan mukaan nimet Metta ja Mette ovat saksalaisia lyhentymiä nimestä Mathilde (Suomessa yleensä Matilda). Mathilde puolestaan on muunnos germaanisesta nimestä Mechthild(voima + taistelu, siis voimakas taistelija). Pyhä Mathilde, jonka kuolinpäivä oli 14.3., oli saksalaisen kuninkaan Henrik I:n (k.936) puoliso. Pyhä Mathilde oli tunnettu hyväntekeväisyydestään, viisaudestaan ja perustamistaan luostareista. Suomen almanakassa Matildan nimipäivä on perinteisenä päivänä, eli 14.3. Mathilde-nimen lyhentymiä ovat eri kielissä esim. englannin Maud ja ranskan Maude.

Nimen alkuperä ei kuitenkaan ole aivan näin selvä. Eeva Riihosen kirjasssa Mikä lapselle nimeksi? sanotaan nimittäin, että Metta on mm. Saksassa käytetty muunnos nimesta Margareta. Margaretan nimipäivä Suomessa on 20.7. Tosin suomalaisessa almanakassa nimi Marketta korvasi Margaretan vuonna 1929. Margareta-nimen pohjana on kreikan kielen sana "helmi". Perimätiedon mukaan Margareta oli marttyyrineito, joka surmattiin keisari Diocletianuksen toimeenpanemissa vainoissa 300-luvun alussa. Keskiajalla Margaretasta tuli yksi suosituimpia naispyhimyksiä. Margareta oli keskiajan Suomessa Katariinan ohella yleisin naisennimi.

Lähteet: Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja, 1999
Riihonen, Eeva: Mikä lapselle nimeksi?, 1992
Vilkuna, Kustaa: Etunimet, 2005