Milloin on Juri-nimisen henkilön nimipäivä?

Kysytty

Milloin on Juri-nimisen henkilön nimipäivä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Juri on venäläinen muunnos suositun pyhimyksen Georgioksen eli suomalaisittain Yrjön tai Yrjänän nimestä. Pyhä Yrjänä kuvataan usein taistelemassa lohikäärmettä vastaan. Georgioksen nimestä on eri kielissä suuri määrä muunnoksia, esim. englannin kielen George, ruotsin kielen Georg ja Göran, tsekin kielen Jiri, saksan kielen Jörgen ja Jürgen, suomen kielen Yrjö, Yrjänä, Jyrki, Jyri ja Jori sekä venäläiset muunnokset Georgi, Jegor ja Juri. Näin ollen Juri voi viettää nimipäiväänsä 23.4., jolloin on myös Yrjön, Jyrkin ja Jyrin nimipäivä. Myös ortodoksisessa kalenterissa Pyhän Georgios Voittajan muistopäivä on 23.4. ja hänen mukaansa nimetyt Jurit, Jyrit ja Jyrkit viettävät silloin nimipäiväänsä. Ortodoksinen kalenteri ks. http://www.ortodoksi.net/tietopankki/nimet/ortodoksinen_kalenteri.htm

Lähteitä:
Lempiäinen, Pentti: Nimipäivättömien nimipäiväkirja(1989).
Vilkuna, Kustaa: Etunimet (2001).
Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja (1999).
Pyhästä Yrjänästä ks. esim. http://fi.wikipedia.org/wiki/Pyh%C3%A4_Yrj%C3%A4n%C3%A4

9 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Mitä ennustetaan Jyrin sään perusteella?