Milloin on Helsingin kirjastoissa seuraava sakoton palautuspäivä?

Kysytty

Hei, milloin on Helsingin kirjastoissa seuraava sakoton palautuspäivä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Päiviä, joina myöhästymismaksut annettiin anteeksi, on Helsingin kaupunginkirjastossa pidetty viimeksi vuosia sitten - muistini mukaan edellisestä kerrasta on kulunut ainakin 15 vuotta. Seuraavan vastaavan päivän järjestämisestä ei ole mitään suunnitelmia; todennäköistä on, ettei sellaisia enää järjestetä.

Jos asiakas ei pysty maksamaan hänelle kertyneitä maksuja, niistä on mahdollista anoa vapautusta. Helsingin kaupunginkirjaston kotisivulla http://www.lib.hel.fi/ , kohdassa Asiointi kirjastossa, kerrotaan seuraavaa:

Maksuista voit hakea vapautusta

Kirjaston perimästä maksusta voit hakea vapautusta tai maksun alentamista vapaamuotoisella hakemuksella. Hakemuksessa tulee olla hakijan ja mahdollisen takaajan nimi, henkilötunnus, osoite ja puhelinnumero. Lisäksi vaaditaan tieto kirjaston perimästä aineistosta ja maksuista, selostus tapauksesta sekä hakemuksen perustelut. Tapauskohtaisesti vaaditaan selvitykset taloudellisesta tilanteesta, työttömyydestä, sairaudesta yms. seikoista, joihin hakija haluaa vedota.

Väärinkäyttö- ja rikostapauksissa vapautushakemukseen liitetään jäljennös rikosilmoituksesta ja vakuutusyhtiön päätös. Mikäli varkaus on tapahtunut koulussa/työpaikalla mukaan liitetään rehtorin/työnantajan lausunto siitä, miten henkilökohtaisen omaisuuden säilytys on järjestetty ja mitä ohjeita on annettu.

Hakemus osoitetaan kirjastotoimen johtajalle. Vapautusta koskeva päätös on tapauskohtainen. Se on joko vapauttava, osittain vapauttava tai kielteinen riippuen olosuhteista ja muista asiaan vaikuttavista tekijöistä. Päätöksestä ilmoitetaan hakijalle kirjallisesti.

Lisätietoja saat pääkirjaston perinnästä numerosta 310 85307.

Vapautuksia koskevat hakemukset lähetetään osoitteeseen:

Helsingin kaupunginkirjasto
Kirjastotoimen johtaja
Rautatieläisenkatu 8
PL 4100
00099 Helsingin kaupunki