Milloin lasku on viimeistään maksettava kirjaston myöhästyneistä lainoista? Maksetaanko lasku pankissa vai kirjaston tiskillä? Maksetaanko lasku käteisellä…

Kysytty

Milloin lasku on viimeistään maksettava kirjaston myöhästyneistä lainoista? Maksetaanko lasku pankissa vai kirjaston tiskillä? Maksetaanko lasku käteisellä vai pankkikortilla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

HelMet-kirjastojen kortille kertyneissä myöhästymismaksuissa ei ole varsinaisesti mitään eräpäivää, jolloin ne pitää maksaa, mutta lainaaminen ei onnistu, jos maksuja on 30 euroa tai enemmän. Maksut maksetaan kirjaston tiskillä joko käteisellä tai kortilla. Jos käteisellä maksaminen on hankalaa esimerkiksi matkalla olemisen tai muun syyn vuoksi, niistä voi pyytää erillisen laskun, jonka voi maksaa tilisiirtona kirjaston tilille.

Tavalliset myöhästymismaksut eivät siirry perintään, vaikka niitä ei maksaisi useampaan vuoteenkaan. Sen sijaan maksuista lähetetään vuosittain muistutuskirje, jotta saatavat pysyivät voimassa. Muistutuskirjeen maksut voi maksaa tilisiirtona, mutta niitä tosiaan lähetetään vain vanhoista maksuista.