Millä tavalla saa juuri julkaistavan kirjansa tiedot muutetuksi?

Kysytty

Hei!
Millä tavalla saa juuri julkaistavan kirjansa tiedot muutetuksi. Kirjastoilla on vanhat tiedot - kirjan nimi on hiukan muuttunut ja kansikuva on muuttunut. Nyt kirja löytyy siis väärillä tiedoilla.

Vastaus

Vastattu

Kirjastoihin tiedot tulevat yleensä kirjavälittäjien kautta. Suurimmat kirjavälittäjät ovat Kirjavälitys (https://www.kirjavalitys.fi) ja Kirjastopalvelu (https://www.kirjastopalvelu.fi), joten niille kannattaa ilmoittaa muuttuneet tiedot. Kirjaston tekemästä sopimuksesta riippuu, kummalta tiedot tulevat.

Voi olla, etteivät tiedot aina siirry takautuvasti, jos kirjaa on tilattu jo ennakkoon ennen sen ilmestymistä. Kun kirja tulee fyysisesti kirjastoon, kirjaston pitäisi joka tapauksessa tarkistaa tiedot vastaamaan kirjassa lukevia tekstejä. Kansikuvat sen sijaan usein tulevat kirjavälittäjän kautta, joten ne eivät automaattisesti korjaannu, jollei asiasta ilmoita kirjavälittäjälle tai jollei kirjastossa satuta huomaamaan, että teoksessa on väärä kansi ja ilmoiteta asiasta.