Millä perusteella teoksen kirjastoluokka määräytyy ja kuinka usein kustantamojen ehdotukset otetaan huomioon? Esimerkiksi David Foster Wallacen Tennisesseet on…

Kysytty

Hei, millä perusteella teoksen kirjastoluokka määräytyy ja kuinka usein kustantamojen ehdotukset otetaan huomioon? Esimerkiksi David Foster Wallacen Tennisesseet on takakannessa luokiteltu luokkaan 84.2, mutta Helmetissä teos on määritelty luokkaan 796.5. Kiitos vastauksesta.

Vastaus

Vastattu

Hei

Kustantajan antama luokittelu on ehdotus. Kirjastojen luokittelijat katsovat kirjan sisältöä ja päättävät sitten mihin luokkaan kyseinen kirja loppujen lopuksi menee. Kustantajan luokittelu on harkinnassa, mutta ei ole epätavallista, että kirjasto valitsee toisen luokan. Varsinkin tällaisissa tapauksissa.

Tässä kirjassa kustantajan ehdotus on, että kirja on romaani, eli fiktiota. Kirjaston luokitteilja on huomannut, että kirja sisältää faktaa ja sen takia se on tietokirja. Kyseinen kirja on tenniksenpelaajan muistelma. Tämä takia kirja on monessa Suomen kirjastossa laitettu tenniksen tietokirjoihin.

Kustantaja on ehkä luokitellut kirjan romaaniksi sen takia, että se myy paremmin kuin tietokirjallisuus. He ovat myös ehkä ajatelleet, että koska kirja on muistelma eikä ohjekirja tenniksestä se kuuluu romaaneihin. Kirjastossa kuitenkin muistelmat menevät tietokirjoihin ja esimerkiksi urheilijoiden, muusikoiden ja taiteilijoiden muistelmat menevät kyseisen luokan alle, eikä romaaneihin tai edes yleisesti muistelmiin.