Miksi elokuvat luokitellaan 84.2 luokkaan, eikä ”Elokuva. Elokuvataide” eli 77.4 luokkaan?

Kysytty

Miksi elokuvat luokitellaan 84.2 luokkaan, eikä ”Elokuva. Elokuvataide” eli 77.4 luokkaan?

Vastaus

Vastattu

Aineiston sisältö esitystavasta riippumatta määrittää paikan kirjastoluokituksessa. Elokuvat ovat elokuvan keinoin kerrottua fiktiota ja siinä mielessä rinnakkainen ilmiö kertomakirjallisuudelle, joten samaan kirjastoluokkaan sijoittaminen on tuntunut perustellulta. Elokuvan ja elokuvataiteen luokka 77.4 on varattu sisällöille, joiden aiheena on elokuva ja elokuvataide. Elokuva-aiheiset dokumenttielokuvat luokitetaan tähän luokkaan. Muun aiheisten dokumenttien luokka määrittyy niiden aiheen perusteella, ja vastaavasti fiktiiviset "kertomaelokuvat" sijoitetaan fiktiivisten aineistojen luokkaan 84.2.