Otsikko
Miksi varaamassani kirjassa Reijo Mäki: valkovenäläinen on jo eräpäivä (23.7), vaikka olen vasta varannut sen. Se näkyy Helmet:ssä varauksien puolella, ei…

Kysytty

Miksi varaamassani kirjassa Reijo Mäki: valkovenäläinen on jo eräpäivä (23.7), vaikka olen vasta varannut sen. Se näkyy Helmet:ssä varauksien puolella, ei lainattujen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pahoittelen varauksesi prosessoinnissa syntynyttä teknistä virhettä. Olit sattumalta tehnyt varauksen täsmälleen samalla kellonlyömällä, jolla toinen lainaaja oli lainannut yhden niteen kyseistä nimekettä, ja tästä syystä varaus oli tarttunut tähän samaan niteeseen, kun tämän prosessointi toisella koneella oli kesken. Kuten edellinen vastaaja mainitsikin, joskus näin tapahtuu, mutta se on kyllä erittäin harvinaista. Tällainen varauksen ja lainauksen ristikkäisyys on aina purettava manuaalisesti. Muutoin varaaja saattaa joutua odottamaan varaustaan kohtuuttoman kauan, koska varaus jonottaa juuri kyseistä nidettä; siis yhtä tiettyä kappaletta sen sijaan että kohdistuisi kaikkiin niteisiin.

Olen nyt siirtänyt varauksesi nimeketason jonoon oikealle kohdalleen. Varauksen tekoajan mukaisesti olet tällä hetkellä jonossa sijalla 148/222. Varauksen saaminen kestää siis vielä melko pitkään, mutta nyt saat sen varausajankohdan mukaiseen oikeaan aikaan ja joka tapauksessa nopeammin, kuin jos olisit joutunut odottamaan yhtä tiettyä nidettä loputtomiin.

Pahoittelen vielä kerran, että varauksesi kohdalla tapahtui tällainen harvinainen, mutta teknisesti mahdollinen yhteensattuma.

Ystävällisin terveisin,
Pauli Hatsala / Pasilan kirjasto