Otsikko
Miksi on niin, että kirjastonhoitaja ei saa kertoa minulle "kysy online", mitä Tuomo Perttula on kirjoittanut Helsingin sanomiin mielipiteenään 8.9.2007? On…

Kysytty

Miksi on niin, että kirjastonhoitaja ei saa kertoa minulle "kysy online", mitä Tuomo Perttula on kirjoittanut Helsingin sanomiin mielipiteenään 8.9.2007? On vaikea uskoa, että voin vain mennä kirjastoon, ja kopioida tuon kirjoituksen ja jakaa sitä netissä niin paljon kuin haluan ilman mitään tekijänoikeusongelmaa, mutta kirjastonhoitaja ei voisi kertoa tuota tekstiä minulle lähettää.

Kirjasto toimii kuitenkin niin, että vaikka valtava osa kirjaston aineistosta on tekijänoikeussuojattua, kirjaston henkilökunta toimii silti työssään nimenomaisesti sen eteen, että tämä tieto päätyisi mahdollisimman laajalle, ja täyttää näin sitä sivistystarkoitusta, miksi kirjasto ylipäänsä on olemassa.

Kuinka siis voi olla niin, että kirjastonhoitaja saa ojentaa minulle lehden, mutta ei sanoa asiaa kysy online palvelussa? Määrittyykö tekijänoikeuslaki jotenkin tämän fyysisyyden kautta? Kirjastonhoitaja siis saa antaa tiedon minulle vain paperille painettuna tai kirjoitettuna, mutta ei tietokoneen ruudulle kirjoitettuna? Tämä tuntuu käsittämättömältä tämän päivän maailmassa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tekijänoikeus saattaa toisinaan rajoittaa kirjastonhoitajia lähettämästä sähköisesti esim. runoja tai laulun sanoja. Pääsääntöisesti tekstin voi kuitenkin asiakkaan sitä pyytäessä toimittaa. Tekijänoikeuslaki (12§) sallii asiakkaan kopioida kokonaisen tekstin yksityistä käyttöä varten. Asiakas voi myös pyytää kirjastoa kopioimaan tekstin puolestaan. Sen sijaan kirjasto ei voi lähettää kokonaisia tekstejä, jos asiakas ei ole niitä ”yksilöinyt”. Yllä kuvailemassanne tapauksessa teksti olisi voitu lähettää. Ongelma tietysti voi olla se, että chat-palvelussa tekstin välittämisessä saattaa olla muita ongelmia, kuten esim. se, että tekstin löytäminen ja välittäminen olisi voinut olla hankalaa, päivystäjän ei voi poistua chatin äärestä juurikaan päivystäessään. Teksti olisi pitänyt ehkä toimittaa vaikkapa jälkikäteen sähköpostiin. Tarkempaa tietoa voi kysyä Kysy online -palvelun suunnittelijalta Helsingin kaupunginkirjastosta.

Jos tarkkoja ollaan, et voi jakaa HS:n tekstiä netissä niin paljon kuin haluat ilman tekijänoikeusongelmaa. Saat kopioida sen vain yksityistä käyttöä varten. Tietenkin siinä tapauksessa, että pyysit tekstin jakaaksesi sitä netissä, kirjastokaan ei voi sitä toimittaa.

Teoksista, joita kirjasto välittää ja lainaa, maksetaan myös tekijänoikeusmaksut, joten niiden lainaamiseen liittyvät tekijänoikeusasiat on huomioitu.

Tietoa kirjastosta ja tekijänoikeuksista löytyy Kirjastot.fi:stä, http://www.kirjastot.fi/fi-FI/kirjastoala/tekijanoikeudet/ . Siellä on myös keskustelufoorumi, jossa käsitellään tekijänoikeusongelmia kirjastoissa, http://www.kirjastot.fi/fi-FI/foorumit/ .