Otsikko
Miksi kirjasto käyttää kaupallista e-kirjasovellusta Ellibsiä? Sovelluksessa ei ole lainattavissa suosituimpia kirjoja, vaan ne pitäisi ostaa. Esim. Lucinda…

Kysytty

Miksi kirjasto käyttää kaupallista e-kirjasovellusta Ellibsiä?
Sovelluksessa ei ole lainattavissa suosituimpia kirjoja, vaan ne pitäisi ostaa. Esim. Lucinda Rileyn Seitsemän sisarta maksaa siellä yli 23 euroa, kun sen saa toisesta kaupallisesta nettikaupasta vain 8 eurolla. Myös harrastekirjallisuus, esim. Petteri Impolan Vanhojen käsialojen lukuopas on saatavilla vain maksullisena 22,85, kun sama e-kirja Suomalaisessa kirjakaupassa 20,95. Ei kuulosta oikein julkisen palvelun toiminnalta.

Vastaus

Vastattu

Tällä hetkellä kirjasto käyttää (pakosti) kolmansien osapuolten kaupallisia palveluita, mutta tämä tulee muuttumaan tänä vuonna kun Helsingin/Helmet kirjasto siirtyy Kuntien yhteiseen e-kirjastoon. Kirjasto pyrkii hankkimaan aina mahdollisimman laajan ja laadukkaan kokoelman, mutta digiaineistojen kohdalla kustantaja tai kirjailija voi kieltää myynnin kirjastokäyttöön. Tämä vaikuttaa tietysti kirjastojen digiaineistojen saatavuuteen negatiivisesti. Eri kaupallisilla toimijoilla on hyvin vaihtelevat hinnat ja sille emme voi mitään. Lisäksi kirjastohinnat digikirjoille eli digikirjan yhdelle lisenssille ovat monella kustantajalla kalliimpia kuin kuluttajille/kirjakaupoille. Joillakin ne ovat niin kalliita, ettei meillä ole varaa ostaa niitä ollenkaan.

Kirjastoalalla (kirjastoille myyviä) kaupallisia toimijoita on vähemmän ja kilpailutuksen voitti viimeksi Ellibs. Julkisena palveluna kirjasto hankkii aineistot/alustat hankintalain mukaisesti eli tässä tapauksessa kilpailuttamalla, koska markkinoilla oli enemmän kuin yksi toimija.

Vastaus on saatu Helsingin kaupunginkirjaston kokoelma- ja metatietoyksiköstä.