Hyvää päivää. Olen suomalainen nainen ja olen asunut Tanskassa yli 40 vuotta. Haluaisin mielelläni lainata kirjoja, jotka voisin lukea minun I-pad'in avulla…

Kysytty

Hyvää päivää. Olen suomalainen nainen ja olen asunut Tanskassa yli 40 vuotta. Haluaisin mielelläni lainata kirjoja, jotka voisin lukea minun I-pad'in avulla. Miten tämä onnistuisi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalaisten kirjastojen sähkökirjojen lainaamiseen tarvitaan yleensä tietyn kirjaston kirjastokortti. Esimerkiksi Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten muodostamissa HelMet-kirjastoissa sähkökirja-aineistoa pääsee lainaamaan, kun kirjoittaa osoitteeseen https://www2.helmet.fi/ebook/ kirjastokorttinsa numeron ja siihen kuuluvan nelinumeroisen pin-koodin. HelMet-kirjastojen sähkökirjoja voi ladata iPadiin AppStoressa saatavilla olevan Bluefire Reader -ohjelman avulla. Sähkökirjoja voi lainata yhdeksi tai seitsemäksi päiväksi. Valikoimaa on enimmäkseen suomeksi ja englanniksi, ja tarjolla on myös kaunokirjallisuutta.

HelMet-kirjastokorttia ei valitettavasti voi tilata ulkomaille vaan se pitää käydä hankkimassa jostakin edellä mainittujen kaupunkien kirjaston palvelupisteestä. Kortin saamiseksi tarvitaan kuvallinen henkilöllisyystodistus ja Suomessa sijaitseva osoite. Jälkimmäinen vaatimus koskee vain kirjastokortin hankkimista. Myöhemmin osoitteen voi vaihtaa myös ulkomaille. Muilla kirjastojärjestelmillä voi olla omia vaatimuksiaan kirjastokortin saamiseksi, joten niitä on parasta kysyä kirjastosta suoraan.

Vanhaa suomalaista kirjallisuutta on jonkin verran tarjolla sähköisessä muodossa myös aivan ilmaiseksi ja vapaasti ladattavaksi. Suurimmat valikoimat löytyvät Gutenberg-projektista. Osoitteesta http://www.gutenberg.org/browse/languages/fi voi katsoa listan Gutenberg-projektin suomenkielisistä kirjoista. Kirjat voi ladata iPadin ymmärtämässä epub-muodossa.

Jos olet kiinnostunut nimenomaan suomenkielisistä kirjoista, Tanskan kirjastot eivät näytä niitä oikein tarjoavan. Useilla muilla kielillä niistä löytyy kyllä sähkökirjoja, joten jos kaipaat sähkökirjoja muilla kielillä kuin suomeksi, kannattaa tutustua lähikirjastosi valikoimiin.