Otsikko
Miksi en voi uusia myöhässä olevaa lainaa? Kun yritän uusia lainan jolloin se ei onnistu, syyksi tulee: "Uusiminen estetty, koska lainoja myöhässä". Johtuuko…

Kysytty

Hei! Miksi en voi uusia myöhässä olevaa lainaa? Kun yritän uusia lainan jolloin se ei onnistu, syyksi tulee: "Uusiminen estetty, koska lainoja myöhässä". Johtuuko tämä siitä, että siellä näkyy maksuja? Vai eikö jo myöhässä olevaa lainaa voi uusia?

Vastaus

Vastattu

Viestin perusteella jokin lainoistasi on vähintään 28 vuorokautta myöhässä. Siksi uusiminen ei onnistu.

Helmet-kirjaston käyttösäännöissä kerrotaan, että lainausoikeuden menettää, jos

  • lainasi ovat yli 28 vuorokautta myöhässä
  • olet kadottanut tai vahingoittanut kirjaston aineistoa
  • velkasaldosi on käyttösääntöjen liitteessä mainittu summa tai enemmän

Lainausoikeuden saat takaisin, kun

  • palautat myöhässä olevan aineiston
  • korvaat kadonneen tai vahingoittuneen aineiston
  • maksat kertyneet maksut

Myöhässä olevan aineiston voi siis uusia ellei se ole myöhässä 28 vuorokautta tai enemmän, siitä ei ole varauksia tai se ei kuulu Bestseller- tai pokkarihylly-kokoelmaan. Tällä hetkellä velkasaldo ollessa 30,00€ tai enemmän ei lainausoikeutta ole.

Lähteet:

Helmet-kirjaston käyttösäännöt | Helmet

Laina-ajat ja maksut | Helmet