Opiskelijana lähdin joulua viettämään kotiini Keski-Suomeen, enkä saa sähköpostiini muistutuksia myöhässä olevista lainoista. Yhtäkkiä muistin, etten ole…

Kysytty

Hei!

Opiskelijana lähdin joulua viettämään kotiini Keski-Suomeen, enkä saa sähköpostiini muistutuksia myöhässä olevista lainoista. Yhtäkkiä muistin, etten ole palauttanut kaikkia lainojani, ja kun kirjauduin kirjaston sivuille, huomasin, etten voi uusia lainojani , sillä ne ovat yli 28 päivää myöhässä. Olenko nyt menettänyt lainaoikeuteni ja kuinka saan sen takaisin?

-lukutoukka

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olet oikeassa: lainausoikeuden menettää, jos lainat ovat myöhässä 28 vuorokautta tai enemmän. Lainausoikeuden saa takaisin palauttamalla lainat ja maksamalla maksut. Myöhästymismaksut kirjautuvat vasta kun lainat on palautettu, joten niitä ei voi maksaa etukäteen. Maksut ovat enintään 6 euroa / laina.

Lainat kannattaa joka tapauksessa palauttaa ennen kuin eräpäivästä on kulunut 60 vuorokautta, ettei niitä siirretä perintätoimiston perittäviksi.