Otsikko
Mikko Kilpi käyttää runossaan Huhtikuu termiä ”sommansija”. Zachris Topeliuksen Maamme kirjassa se esiintyy ainakin kerran. Mitä tällä sanalla tarkoitetaan?

Kysytty

Mikko Kilpi käyttää runossaan Huhtikuu termiä ”sommansija”. Zachris Topeliuksen Maamme kirjassa se esiintyy ainakin kerran. Mitä tällä sanalla tarkoitetaan?

Vastaus

Vastattu

Huhtikuu-runossa sana kirjoitetaan yhteen, Topeliuksen Maamme-kirjassa puolestaan erikseen. Sana ja tekstit johdattivat tarkistamaan sanojen merkityksen Kielitoimiston sanakirjasta (linkki: https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/), joka löytyy Kotimaisten kielten keskuksen sivuilta.

Sompa tarkoittaa suksisauvan alapään rengasta, joka estää sauvaa uppoamasta lumeen. Yksikön genetiivissä sana taipuu muotoon 'somman'.

Sija puolestaan tarkoittaa paikkaa tai kohtaa, jossa jokin ollut tai johon jokin tulee.

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Hieno ilmaus ja hyvin etsitty selitys. Ikävä kyllä runoa ei ollut kysymyksessä siteerattu yhtä sanaa pitemmälti.
Kotuksen sivuilta pääsee myös vanhaan, laajempaan Nykysuomen sanakirjaan
https://kaino.kotus.fi/ns/Nykysuomen_sanakirja_5_S-Tr.pdf

Siellä on sija-sanan selityksissä lisäksi "esineen paikkaan jättämä jälki".

Suomen kansan satuja ja tarinoita, Project Gutenberg;
Tapio [kansanrunoudesta tuttu] neuvoi metsästäjää:
Kun nyt edellä hiihdän, seuraa sinä minun
jälkiäni. Jää siihen yöksi, jossa s o m m a n
s i j a n näet.