Etsin Aaro Hellaakoski, Ristin juurella sanoja ja siihen Kaj Chydenius, säv. sekä Tommy Tabermann Rukous runoa. Myös Aaro Hellaakoski, Legenda.

Kysytty

Etsin Aaro Hellaakoski, Ristin juurella sanoja ja siihen Kaj Chydenius, säv.

sekä Tommy Tabermann Rukous runoa.
Myös Aaro Hellaakoski, Legenda.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ristin juurella kulkee nimellä Pitkäperjantai.
Sanat ja sävel löytyvät nuotista
Ääni läheltä : lauluja Aaro Hellaakosken runoihin / Kaj Chydenius
Suku-forum sivustolle (http://suku.genealogia.fi/archive/index.php/t-10128.html) oli lisätty myös runon sanat:

PITKÄPERJANTAI

Ristin juurella, taakkani alla
huohotan, mielellä musertavalla:
Herra, armahda mua.

Sanasi minulle oudoiksi jäivät.
Tuttuja vain oli turhuuden päivät.
Herra, armahda mua.

Kaukana kuljin sun tahtosi tieltä
käyttäen pöyhkeän kerskurin kieltä.
Herra, armahda mua.

Itseni tunnossa huumaavassa
olin sua ristiinnaulitsemassa.
Herra, armahda mua.

Ristisi juurella, murskana aivan
nyt olen, maahan lyömänä vaivan.
Herra, armahda mua.

Aaro Hellaakoski

Tabermannin Rakastavaisten rukous löytyi innokkaan runoharrastajan sivuilta (http://birgitmummu.vikki.fi/Runous/Haapuhe.htm#RAKASTAVAISTEN_RUKOUS)

RAKASTAVAISTEN RUKOUS

Korkein, Sinä joka annat meille leivän ja viinin ja mahdollisuuden liittää

rakkautemme yhteen ja muuttaa tuskat keveydeksi kantamalla ne yhdessä.
Korkein, anna meille meidän jokapäiväinen ymmärryksemme jakaa leipä,

viini ja rakkaus, jotta ne moninkertaistuisivat ymmärrystä suuremmaksi iloksi.
Korkein, suo meille Sinun kykysi tehdä jokaisesta hetkestämme syvä, hyvä ja
yksinkertaisuudessaan suuri ja pyhä.
Korkein, laske kätesi meidän yllemme, niin kuin paimen laskee kätensä
säikyn eläimen suojaksi, ennen kuin laskee taas matkaan etsimään tietä perille.
Korkein, sinä tiedät vihan pimeät harhat ja hyvyyden kaikkivoipaisuuden,
anna meille rohkeutta uskaltaa rakastaa toisiamme itseämme suuremmalla voimalla.
Sillä muuta valtakuntaa, voimaa ja kunniaa ei maan päällä ole, kuin saada olla rakkauden lapsi kantamassa rakkautta rakkauden luo ja tulla sillä elämänpituisesti siunatuksi.
Amen.

Tommy Tabermann

Hellaakosken Legendan sanoja en valitettavasti saanut kiinni.