Larin Kyöstin runossa Lauloi Lappi lapsellensa on kohta "Kysyi lapsi emoltansa: "Miss´on Joulun kota?" "Siellä missä leimuaapi pohjanpalon ota". Meillä tuli…

Kysytty

Hei!
Larin Kyöstin runossa Lauloi Lappi lapsellensa on kohta
"Kysyi lapsi emoltansa: "Miss´on Joulun kota?"
"Siellä missä leimuaapi pohjanpalon ota".

Meillä tuli runoillassa vilkasta keskustelua kohdasta "pohjanpalon ota". Mitä se mahtaisi tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pohjanpalolla tarkoitetaan nimenomaan revontulia. Sana ota puolestaan tarkoittaa ohutta piikkiä (Suomen kielen perussanakirja). Ilmeisesti runoilija on käyttänyt sanaa loppusointuna sanalle "kota". Revontulissahan voi nähdä monenlaisia kuvioita - myös ohuita valojuovia, piikkejä.