Otsikko
Mikähän mahtaa olla etunimen JALO alkuperä? Olisi mukava tietää hieman nimen taustaa, ennen kuin lapsi kastetaan.

Kysytty

Mikähän mahtaa olla etunimen JALO alkuperä? Olisi mukava tietää hieman nimen taustaa, ennen kuin lapsi kastetaan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jalo on 1860-luvulla käyttöön tullut nimi, joka tuli almanakkaan vuonna 1908. Alkavalla suomalaisuuskaudella annettiin mielellään jotakin hyvää luonteenominaisuutta kuvaavia nimiä. - Ensimmäiset kirkonkirjoihin merkityt Jalot olivat Jalo Aatos Viini Vilhelm Schildt (s.1864) ja Jalo Villiam Järnefelt (s.1865). - Jalon tuttavallisia puhuttelunimiä ovat Jallu tai Jali.