Otsikko
Mikä tarina, satu tai runo tämä on, joka menee jotenkin näin: Äiti on kuollut, lapset itkevät ja itkevät. Käy ilmi, että äiti onkin lintu. Äiti rukoilee lapsia…

Kysytty

Mikä tarina, satu tai runo tämä on, joka menee jotenkin näin:
Äiti on kuollut, lapset itkevät ja itkevät. Käy ilmi, että äiti onkin lintu. Äiti rukoilee lapsia lopettamaan itkemisen ja suremisen, sillä niin kauan kuin lapset itkevät, hän elää lintuna maan päällä ja noukkii heidän kyyneleensä. Hän haluaisi jo muiden luo iloitsemaan.

Liittyy jotenkin kansanperinteeseen.

Kiitos jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymääsi tarinaa tai runoa ei valitettavasti löytynyt. Se voi kuitenkin liittyä juuri kansanperinteeseen. Monien kansojen, myös suomalaisten, kansanperinteeseen liittyy ajatus linnunhahmoisesta sielusta. Uskomuksen mukaan linnut esimerkiksi vievät kuolleen ihmisen sielun tuonpuoleiseen, joka joidenkin kertomusten mukaan on kaiken hyvän maailma, lintukoto. Vainaja saattoi myös palata linnunhahmossa omaisiaan tapaamaan.

Nämä tiedot ovat peräisin Antero Järvisen kirjasta Linnut liitävi sanoja: romanttinen tietokirja suomalaisesta lintuperinteestä (1991) ja Marjo Meriluoto-Jaakkolan toimittamasta kirjasta Lennossa: suomalainen lintu historian siivillä (2012).