Mikä on Suomen virallinen aikavyöhyke? UTC+2 näyttäisi olevan virallisin tieto, mutta sitten tämä kesä/talviaika tuppaa sekoittamaan pakkaa.

Kysytty

Mikä on Suomen virallinen aikavyöhyke? UTC+2 näyttäisi olevan virallisin tieto, mutta sitten tämä kesä/talviaika tuppaa sekoittamaan pakkaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

UTC eli koordinoitu yleisaika ei siirry kesäaikaan, joten talvi- eli normaaliajan vallitessa Suomen aikavyöhyke on UTC+2 ja kesäaikana UTC+3.

Ks. esim. Finavian sivut: https://ais.fi/ais/vfr/gen_fi/karttamerkit_ja_lyhenteet.html

Aikavyöhyketieoa Wikipediassa: http://fi.wikipedia.org/wiki/Aikavy%C3%B6hyke

159 ääntä

Kommentit

Mikä ihmeen vastaus tuo on olevinaan. Kysysmys on sanatarkasti "Mikä on Suomen virallinen aikavyöhyke?" eikä se mitä sielunelämää UTC määrite elää. Oikea vastaus kuvaa, viitteineen, onko virallinen aikavyöhyke UTC, miksi se on juuri se ja miten siihen viittaukset toimisivat esimerkiksi kalenterimerkinnöissä jotka muodostetaan ennen talviaikaa (UTC+3) mutta toteutuvat vasta sen jälkeen (UTC+2).

p.s. UTC:n minimi merkintä on kahdella numerolla https://en.wikipedia.org/wiki/UTC_offset

p.p.s.s. Tämä rikkinäinen lomake ei hyväksy standardeja sähköpostiosoitteita jossa on + merkki.

Kmääk Kmääk.

Eli ideana on laittaa liitteeksi millä aikavyöhykkeellä olet. Aikavyöhykkeitä on noin parisataa kappaletta. Silloin olet varma, mitä kello kyseisellä aikavyööhykkeellä on. Suomessa on vain yksi aikavyöhyke EET.

Sellasta se on Jonnet.

Terkut. AST - ajasta.

Oli miten oli, mutta paikkakunnan aikavyöhyke tulisi määritellä siten, että klo on 12:00, silloin kun aurinko on täsmälleen etelässä. Suomessa tämä pätee talviaikanakin vain itäisessä osassa maata, joten "kesäaikaan" siirtyminen vain pahentaa asiaa! Lähempänä oikeaa oltaisiin Ruotsin vyöhykettä käyttämällä, mutta ehdottomasti ilman "kesäaikaa"

Olemme täysin oikealla vyöhykkeellä nyt. Katsoppa aikavyöhykekarttaa, vain länsirannikon ja Kilpisjärven tulisi olla periaatteessa Ruotsin aikavyöhykkeellä. Jos ja kun vaihdamme vyöhykkeen Ruotsin aikaan, valoistuu täällä aamut, aamupäivät ja yöt. Vastaavasti pimenee illat, iltapäivät. harrastusmahdollisuudet luonnon valossa töiden jälkeen iltapäivällä vähenevät merkittävästi. Minusta aivan typerää vaihtaa vyöhykettä siihen suuntaan. Kesäyöt tulevat myös niin valoisiksi, että uniongelmat varmasti lisääntyvät.

Sama aika Ruotsin ja länsieuroopan kanssa olisi paras, koska silloin asiointi heidän kanssaan olisi sujuvampaa. Aamut olisivat valoisampia ja lämpimämpiä, joten esimerkiksi töihin tai kouluun meno olisi mukavampaa vaikkapa polkupyörällä. Nyt normaali- eli talviajassa klo 12 on aurinko korkeimmillaan itäisessä Suomessa. Illat pimenisi aiemmin, joten nukahtaminen olisi helpompaa. Järkeviä harrastuksia tämä ei mitenkään haittaisi, päin vastoin, esimerkiksi aamulla olisi helpompi herätä ja vaikka jumpata tai käydä lenkillä. Terveydenkin kannalta siis ehdottomasti paras on -1h normaaliajasta.

Mutta entäs ne, jotka ovat ns. normaaliaikaan töissä tai opiskelemassa aikavälillä 8-17? Tässä tuskimpa niin aamuvirkkukansaa ollaan, että aamu-urheilukulttuuri tulee kukoistamaan. Itse en ajatellut herätä viideltä, että kerkeisin ennen opiskelemaan lähtöä jumppailemaan. Tietenkin kannatan aktiivista elämäntapaa ja aktiiviurheilijana liikunkin viitenä tai kuutena päivänä viikossa. Kuitenkin se kuuluu mielestäni vapaa-ajalle, eli iltapäivään/iltaan.