Näin keväällä kun linnut taas alkavat laulaa olisi mukava tietää mitä ne "Sanovat", olen nähnyt jossain lehdessä kirjoituksen mitä kansan suusta on kuultu…

Kysytty

Hei. Näin keväällä kun linnut taas alkavat laulaa olisi mukava tietää mitä ne "Sanovat", olen nähnyt jossain lehdessä kirjoituksen mitä kansan suusta on kuultu lintujen sanovan/kertovan. Kuten peipponen hokee,"ja ja ja ja, si si si sit ,mää olin si si siis ihan poikki. Laulurastas neuvoo kalastajaa ,,mies hoi mies hoi paa rysä rissuun paa rysä rissuun saat hauen lieriin saat hauen lieriin.Punavarpunen kauppaa videoita ja laulaa by ö videou by ö videou.Löytyykö mistään lisää sanoituksia .Kiitos vastauksesta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ylen artikkeli lintujen laulun muistisäännöistä sisältää joitakin lintujen sanomisia: http://yle.fi/uutiset/3-5349958

Yleisempää tietoa lintujen laulamisesta löytyy mm. Suomen Luonto -lehden sivuilta: http://www.suomenluonto.fi/tag/linnun-aani/

Kirjastosta löytyvistä lintujen laulua käsittelevistä teoksista saattaa löytyä myös kansanperimätietoa linnunlaulujen sisällöstä:
Cajander, Veli-Risto: Lintu ja ääni: kotoiset lintumme solisteina
Koskimies, Pertti: Tunnista linnut: ääniretki pihalta rannoille

2 ääntä

Kommentit

Myös nämä liittyvät aiheeseen:

Alice Karlssonin artikkeli Mitä linnulla mielessä? Julkaistu Suomen Luonto -lehdessä 2014: 4 s. 16 - 25

Tiede-lehden artikkeli: http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/linnut_laulavat_vanhoja_…

Tieteen Kuvalehdessä 2007: 7 s. 8 olleen Erik Wiedin artikkelin mukaan "linnunlaulu yllyttää seksiin ja tappeluun".