Usein tulee vastaan eräs sanonta, josta on muutamia erilaisia variaatioita, esimerkiksi "kaikkea pitää kokeilla, paitsi omaa siskoa ja kansantansseja" tai …

Kysytty

Usein tulee vastaan eräs sanonta, josta on muutamia erilaisia variaatioita, esimerkiksi "kaikkea pitää kokeilla, paitsi omaa siskoa ja kansantansseja" tai "kaikkea pitää kokeilla, paitsi omaa mummoa ja kansantansseja". Yhteisenä tekijänä eri versioissa tuntuu aina kuitenkin olevan jonkinlainen viittaus seksuaaliseen kanssakäymiseen sukulaisen kanssa ja kansantanssit.

Netistä löytyi Helsingin Sanomien artikkeli vuodelta 1992, jossa saman sanonnan versiota olivat käyttäneet toisistaan riippumatta Sakke Järvenpää ja Mato Valtonen (ei ole tietoa oliko toimittaja itse muokannut alkuosan sukurutsaukseksi), mutta tuskin tämä kaksikko ja 90-luku voi olla sanonnan alkuperäinen lähde? Onko tietoa mistä sanonta voisi olla lähtöisin ja miksi ihmisillä ylipäätään on näin vahvoja antipatioita kansantansseja kohtaan?

Ehkä kirjastossa olisi riittävästi lähdemateriaaleja joista voisi löytyä lisätietoa asian suhteen, voisi kuvitella että kyseinen sanonta ei kuitenkaan ole kovin vanhaa alkuperää, sillä tuskin kansantanssien halveksunta on ollut yhtä yleistä esimerkiksi sortokausien aikana. Google ei tunnu juuri auttavan tämän suhteen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastossamme ei ole kattavaa perinnetiedon arkistoa, mutta sellainen löytyy Suomalaisen kirjallisuuden seuran kansanrunousarkistosta. Seuraavan linkin avaamien yhteystietojen ja tietopalvelulomakkeen avulla voisitte kysyä asiaa sieltä.

https://www.finlit.fi/tietoa-meista/kysy-skslta/