Viikonpäivälorussa "tiistaina tikut vuoltiin". Nähtävästi ne vuoltiin maanantaina tehdyille makkaroille. Mitä tikkuja ne tikut olivat? Eivät varmaankaan niitä,…

Kysytty

Viikonpäivälorussa "tiistaina tikut vuoltiin". Nähtävästi ne vuoltiin maanantaina tehdyille makkaroille.
Mitä tikkuja ne tikut olivat? Eivät varmaankaan niitä, mitä nykyään sanotaan makkaratikuiksi, eli vartaita, joilla makkaroita pidetään tulen lämmössä.

Vastaus

Vastattu

Tiistaina vuoltavat tikut (merkityksessä puunsälö, puupuikko, päre) liittyvät pääsiäisen aikaan, palmusunnuntaita seuraavan hiljaisen viikon eli piinaviikon päiviin. Piinaviikon jokaisella arki- ja pyhäpäivällä oli lempinimet, joita on lausuttu hokemina: malkamaanantai, tikkutiistai, kellokeskiviikko, kiirastorstai, pitkäperjantai, lankalauantai, sukkasunnuntai ja lopulta pälkkäpääsiäinen. Nimillä on sekä kristinopillisia että maatalon töihin liittyviä selitteitä, mutta käytännössä tärkeämpää lienee ollut alkusointu ja poljento. Vanhalla kansalla näihin päiviin liittyi erilaisia uskomuksia, esimerkiksi tikkutiistaina vuoltuja sytyketikkuja pidettiin erityisen hyvinä ja onnea tuottavina.

Lähteet:
Pääsiäinen : juhlatietoa, kuvia ja kertomuksia
Suomen kielen etymologinen sanakirja. 5
Vanhat merkkipäivät

Vanhan kansan merkkipäivät
Kaisa Häkkinen, Nykysuomen etymologinen sanakirja
Kustaa Vilkuna, Vuotuinen ajantieto