Milloin on paras aika kaataa paju? Milloin tehdään saunavasta? Ja leikataan hiukset? Onko tämä rajatietoa vai kansanperinnettä ja mikä kirja antaisi vastauksen…

Kysytty

Milloin on paras aika kaataa paju? Milloin tehdään saunavasta? Ja leikataan hiukset? Onko tämä rajatietoa vai kansanperinnettä ja mikä kirja antaisi vastauksen näihin ja moneen muuhun pulmaan? kiitos jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kansanperinteen kautta on sukupolvelta toiselle siirtynyt esimerkiksi monenlaisia luontoon ja työntekoon liittyviä uskomuksia. Seuraavista kirjoista löytyy perinnetietoa ja uskomusten taustaa.

Laiho, Antto, Wanhan kansan merkkipäivät, Karisto, 1997.
Relve, Hendrik, Puiden juurilla, puut ja pensaat luonnossa ja kansanperinteessä,
Atena, 2002. (Tämän kirjan mukaan esimerkiksi saunavihdat on paras tehdä Juhannuksen aikoihin).
Metsä ja metsän viljaa, SKS, 1994.
Vanhassa vara parempi, vanhoja ja hyviksi havaittuja ohjeita nykyajan ihmisille, Valitut palat, 2000.
Vilkuna, Kustaa, Vuotuinen ajantieto, Otava, 1994.