Mikä on helluntai ja miten helluntai liittyy heilanhakuun?

Kysytty

Mikä on helluntai ja miten helluntai liittyy heilanhakuun?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helluntai on kristillinen Pyhän Hengen vuodattamisen juhla, jota vietetään kristillisen seurakunnan perustamisen muistoksi. Helluntai on hyvin vanha juhla, juutalaiset viettivät sitä sadonkorjuujuhlana jo kauan ennen Jeesuksen syntymää. Kristillinen seurakunta on viettänyt helluntaita 200-luvulta lähtien. Helluntain paikka kalenterissa on 50 päivää pääsiäisestä, se vaihtelee toukokuun 10. päivästä kesäkuun 13. tai 14. päivään.

Kansanperinteessä helluntai on sään ennustamisen sekä naimaonnen nostattamisen päivä. Helluntain säässä nähtiin enteet koko kesän sääoloihin ja helluntaisauna oli kansan parissa tärkeä tapahtuma. Helluntai oli erityisesti nuorisolle iloinen juhla, jolloin järjestettiin tansseja ja etsiskeltiin kesäheilaa ja mahdollisesti tulevaa puolisoa.

Lähteet:
Kustaa Vilkuna, Vuotuinen ajantieto, Otava
Pentti Lempiäinen, Pyhät ajat, Kirjapaja
http://www.finlit.fi/tietopalvelu/juhlat/paasiainen/helatorstai.htm

24 ääntä

Kommentit

Helluntain paikka on raamatullisesti 50. päivä pääsiäisestä, mutta on huomioitava, että nollan käsite levisi Eurooppaan vasta 1000-luvulla. Siksi pääsiäissunnuntain ajateltiin tuossa laskentatavassa olevan päivä numero yksi.
Kalenterissa helluntai on siis 49 päivää pääsiäisestä. Samoin helatorstain ajatellaan raamatullisesti olevan 40. päivä pääsiäisestä, eli se on kalenterissa siis 39 päivää pääsiäisen jälkeen.