Mika on Tarja nimen alkuperä??

Kysytty

mika on Tarja nimen alkuperä??

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kustaa Vilkunan Etunimet-kirjan mukaan Tarja on 1950-luvulta lähtien ollut yksi suosituimmista tyttöjen nimistä. Viime aikoina suosio on tosin ollut laskussa. Alkuperältään Tarja-nimi tulee kreikan Dariasta, joka taas on Dariuksen - mahtavan - feminiinimuoto. Venäjän kielessä Tarja-nimen eri muotoja on käytössä 17 kappaletta; muun muassa Darja tai Darija. Taru, Tari ja Taija ovat myös Tarja-nimen muunnelmia.

Lähde: Vilkuna, Kustaa: Etunimet (Otava 2003)

27 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Onko Tarja ollut joskus miehen nimi?

katso https://nimipalvelu.dvv.fi/etunimihaku?nimi=Tarja

Nimeä Tarja on annettu pojille/miehille silloin, kun nimilakia ei vielä ollut (se säädettiin vasta itsenäistymisen jälkeen). Nimilain alkuaikoinakin oli aika vaikea tarkistaa onko joku nimi jo käytössä tietyn sukupuolen nimenä. Tarkistus tuli mahdolliseksi vasta tietokoneiden myötä, ja hitaasti silloinkin.

Muissa Pohjoismaissa asia on ratkaistu vaatimalla, että nimet valitaan kirkon nimikalenterista. Meillä ei ollut mahdollista mennä niin tiukkaan rajaukseen, koska nimikirjo on monesta syystä ollut paljon laajempi, ja siksi nimilaissa oli alunalkaenkin säädös siitä, että nimet muuttuvat sukupuolitetuiksi vasta kun niitä on tietty määrä jommalla kummalla sukupuolella. Hiljattain eduskunta laksi tämän kynnysarvon hyvin alas. Ennen se oli muistaakseni 200, nyt vain kourallinen.

Dariukset olivat persialaisia kuninkaita akhamenidien imperiumin kaudella. Esim Darius I eli noin 500 eaa, siis jo ennen Aleksanteri Suuren valloitussotia Persiassa.