Mikä on tämä kirja, jota minulle luettiin lapsena? Olen ollut kirjan kanssa tekemisissä viimeistään vuonna 1970, jolloin olin 4-vuotias. Olin niin pieni, että…

Kysytty

Mikä on tämä kirja, jota minulle luettiin lapsena? Olen ollut kirjan kanssa tekemisissä viimeistään vuonna 1970, jolloin olin 4-vuotias.
Olin niin pieni, että muistan melkein vain tarinan ja kuvituksen synnyttämän herttaisen tunnelman ja pari johtolankaa:

Väitän, että kirja on neliskanttinen, noin 25x25 cm:n kokoinen. Väreinä oli käytetty valkoisella pohjalla tummaa lilaa, vaaleanpunaista, ehkä sinistä ja ruskeaa isoina kenttinä. Kuvitus oli jotenkin pyöreää. Kirjassa esiintyi mielestäni lapsi ja ainakin joku MEHUMUMMO, pyylevä huivipäinen hahmo. Kirjan henkilöt liukuivat tai pomppivat jollakin sivulla palloissa tai pilvissä tai jossakin pehmeässä. Haluaisin pidellä kirjaa hyppysissäni vielä kerran.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tuntomerkit sopivat Oili Tannisen Nunnu-kirjoihin: Nunnu (1965),
Nunnu lentää (1966) ja Nunnu putoaa (1969). Kuvakirjoista ilmestyi yhteisnide vuonna 2007, joten tarinoihin on helppo päästä käsiksi.
Saattaa olla, että kysyjän mielessä on myös Tannisen satukirja
Nappi ja Neppari (1964), jossa on kuvia mehupulloista. Sadussa seikkailevat nimihenkilöiden lisäksi professori Prilli ja rouva Piooni.
Teos löytyy ainakin Oulun kaupunginkirjastosta.