Mikä on sanan valittaa alkuperä?

Kysytty

Mikä on sanan valittaa alkuperä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen sanojen alkuperä (osa 3; SKS ja Kotus, 2000) kertoo, että sanan valittaa alkuperä on epäselvä. Se saattaisi tulla muinaisnorjan sanasta vála (’valittaa, ulista’). Toisaalta se voi olla myös omaperäinen sana ja kytkeytyä sanoihin vala ja valo. Asiasta ei kuitenkaan ole varmuutta.

1 ääntä

Kommentit

Englanninkielinen sana quality (laatu) kuulostaa "kvalitukselta", jolloin valitus viittaisi laadun mittaukseen. Vrt. kvalitatiivinen. Laadunluokittelu onkin mielekkäämpää kuin valitus. Meidän tehtävähän ei ole tuomita toisiamme tai toistemme tekoja, vaan pikemminkin arvioida. Älkäämme myöskään valittako turhaan omia ongelmiamme, vaan luokitellaan tilanteen laatu ja todetaan, että aina on toivoa. Jumalalle on kaikki mahdollista.

Englannin sana "wail", valittaa, perustuu muinaisnorjan sanaan "væla " (https://www.etymonline.com/word/wail). Minua pistä silmään, että etymonline on valinnut bokmål-kirjoitusasun, kun taas Kotus (https://kaino.kotus.fi/suomenetymologinensanakirja/?p=qs-article&etym_i…) on valinnut muodon "vála", jonka oletan olevan nynorsk-muodossa. Samaan sanaan viittaavat kuitenkin.