Mikä on pataluha-sanan alkuperä?

Kysytty

Mikä on pataluha-sanan alkuperä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vanhin kirjallinen merkintä sanonnasta "haukkua pataluhaksi" löytyy Christfrid Gananderin 1787 valmistuneesta sanakirjasta.

Sanan pataluha merkityksestä on useitakin selityksiä. Kielitoimiston mukaan todennäköisin selitys on, että sana pataluha liittyy murresanaan luha, luho, joka merkitsee rikkinäistä tai kelvotonta. Sanan alkuosa pata on lähinnä kielteinen vahvistussana, kuten sanoissa patahassu, patavanhoillinen, patatyhmä. Jos siis joku on pataluha, on hän tai se kerrassaan kelvoton tekele.

Pataluhan muita selityksiä löytyy Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen sivuilta osoitteesta https://www.kotus.fi/nyt/kolumnit_artikkelit_ja_esitelmat/kieli-ikkuna_…

81 ääntä

Kommentit

Pataluha tarkoittaa ohuista oksista tai oljista kiedottua rengasmaista alustaa, jonka päälle pata nostettiin pöytään. Pyöreä pohjainen pata ei olisi muuten pysynyt pystyssä pöydällä.