Mikä on nimien Enni, Helli ja Elmiina alkuperä ja merkitys? Entäpä Edith/Eedit?

Kysytty

Mikä on nimien Enni, Helli ja Elmiina alkuperä ja merkitys? Entäpä Edith/Eedit?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Enni on alkuaan Einen ja Einin lempinimi. Virossa Enni käsitetään muunnokseksi Henrikasta. Einen alkuperästä ei ole varmaa tietoa. Se on voinut olla Einon sisarnimi, joka on tullut saksalaisesta Enewald –nimestä, jonka merkitys on ’miekalla hallitseva’.

Helli on lyhentymä, joka voinut tulla monista nimistä esimerkiksi Helenan (kreikkalainen ’loistava’), Hellevin tai Hellinin pohjalta. Nimellä voi olla pohjana myös sanat ’hellä’ tai ’helliä’.

Elmiina on lyhentymä nimistä Vilhelmiina ja Helmiina. Vilhelmiina pohjautuu muinaissaksalaiseen miehen nimeen Vilhelm, joka tarkoittaa ’lujatahtoista kypäränkantajaa’.

Edit on alkuaan englantilainen nimi ja tarkoittaa ’onnellista taistelua’ tai ’rikasta sotaa’. Nimen kantamuoto on Eadgyth. Suomessa esiintyy erilaisia kirjoitusasuja, kuten Edith, Eedit, Editha ja Ediita.

Lähteet:

Saarikalle, Anne & Suomalainen, Johanna : Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön (2007)

Lempiäinen, Pentti : Suuri etunimikirja (2004)