Mikä on Firetail-nimisen kasvin suomenkielinen nimi? Tieteellinen nimi on käsittääkseni Persicaria amplexicaulis.

Kysytty

Mikä on Firetail-nimisen kasvin suomenkielinen nimi?
Tieteellinen nimi on käsittääkseni Persicaria amplexicaulis.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Persicaria amplexicaulis -nimellä on useita synonyymejä. Kasvi tunnetaan myös tieteellisillä nimillä Bistorta amplexicaulis, Polygonum amplexicaule, Polygonum oxyphullum ja Polygonum speciosum. Englanniksi siitä käytetään myös nimellä mountain fleece.

Suomeksi julkaistusta perennakirjallisuudesta kasvin suomenkieliseksi nimeksi löytyy verikonnantatar.

"Konnantattaret tuntee tiheistä, monikukkaisista tähkistään ja tuuheista, maanpinnan hyvin peittävistä lehdistään. Meillä on viljelyssä yleensä vain kahta lajia, vuori- ja isokonnantatarta. On olemassa monia muitakin viljelynarvoisia lajeja, kuten meillä harvoin kasvatettu tyylikkään näköinen verikonnantatar (Bistorta amplexicaule, ruots. blodpilört), jolla on kirkkaanpunaiset, pitkät latvatähkät." (Alanko)

Lähteet:
http://www.plantlives.com/
Pentti Alanko, Perennat. Tammi, 2007
Lena Månsson & Bertil K. Johanson, Perennat. Otava, 2002