Päivää.. Elikkäs mie haluaisin tietää mitä minun poikien nimet tarkoittaa.. Masi ... siihen en löytäny mitään tarkoitusta . Kaapo on ilmeisesti ajanmittaan…

Kysytty

Päivää..
Elikkäs mie haluaisin tietää mitä minun poikien nimet tarkoittaa..
Masi ... siihen en löytäny mitään tarkoitusta .
Kaapo on ilmeisesti ajanmittaan muovautunut Gabriel käännös.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaapo on, niin kuin arvelit, muovautunut nimestä Gabriel. Kaapo on yksi yleisimmistä Gabriel-nimen kansanomaisista suomennoksista. Heprean Gabriel merkitsee ”Jumala on väkevä mies” tai ”Jumalan väkevä mies”. Gabriel on otettu jo vuonna 1705 suomalaiseen ja ruotsalaiseen almanakkaan. Gabriel-nimestä voi lukea lisää alla mainituista lähteistä

Masi on toinen Matti- ja Matias-nimien kansanomaisista muunnoksista. Toinen nimimuunnos on Masa. Masi tarkoittaa palvelusaikansa melkein loppuun suorittanutta varusmiestä.

Väestörekisterikeskuksen nimipalvelusta voit tutkia nimien yleisyyttä Suomessa: https://192.49.222.187/Nimipalvelu/

Kielitoimiston sanakirja : 2.osa : L-R, 2006
Lempiäinen: Suuri etunimikirja, 1999
Uusi suomalainen nimikirja, 1988
Vilkuna: Etunimet, 2005