Otsikko
MIkä kirja mahtaa olla kyseessä, kirja kertoo amerikansuomalaisen siirtolaisen vaiheista kaiketi 1900- luvun alkupuolella?

Kysytty

MIkä kirja mahtaa olla kyseessä, kirja kertoo amerikansuomalaisen siirtolaisen vaiheista kaiketi 1900- luvun alkupuolella. Kirjassa on joitakin repliikkejä siirtolaisten kehittämällä kielellää Fingliska/ Fingelska. Kuten muistini mukaan jotakuinkin: "Aluksi tämäkin oli simppelisti piltattu puukylä. Pisnespiltingit, iiven saitvookit hengasivat pailinkien nokassa. Mutta se oli händiä. Karpetsit ja slapipoketit kun tuuppasi pailinkien välistä piitsille, niin haitaitti kliinas kaikki riveriin". Tai: "Siihen aikaan insipaattia ei ollut kun WIlssonin Jussi vainaalla. Onhan se insi händi, jos ei kauntaa insiropelia"

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyselin viisaammilta ja saimme kokoon pari ehdotusta.

Kysymys tuo mieleen  Lars Sundin Colorado Avenuessa Hanna on Amerikassa ja kirjassa on sekakielisiä repliikkejä. Linkki Helmet haku.

Kirja voisi myös olla vanhempaa tekoa. Pulli, Eero A.: Ja Setä Sämi avasi ovensa : eräs "viimeisen paatin" mies Amerikassa. Linkki Finna hakuun