Mihin viittaa sanonta "soitellen sotaan"? Mikä on sen alkuperä?

Kysytty

Mihin viittaa sanonta "soitellen sotaan"? Mikä on sen
alkuperä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Lähteä soitellen sotaan" tarkoittaa "lähteä huolettomasti ja suurin odotuksin johonkin vaativaan yritykseen", "ryhtyä johonkin suurin elein", "rumpua lyöden". Sananparsi on alkuaan Kalevalasta, kuudesneljättä (36.) runo: "Kullervo, Kalervon poika, sinisukka äijön lapsi, läksi soitellen sotahan, iloitellen tappelohon." Lähteet: 1. Nykysuomen sanakirja 3,
2. Suomen kielen perussanakirja, Kolmas osa, 3. Kalevala