Mitä tarkoittaa sanonta: Tavataan nahkurin orsilla?

Kysytty

Mitä tarkoittaa sanonta: Tavataan nahkurin orsilla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sanonnalla ei ennusteta tulevaisuuden olevan valoisa, vaan uhkaava. Sanonnalla viitataan nahkojen käsittelyssä tarpeellisiin kuivausvälineisiin.

Sanonta on osa repliikistä kirjassa Tuntematon sotilas. Lause on alunperin kirjoitettu kersantti Penttisen sanomaksi ja kuuluu: "Ei niitä hanki pitele. Nahkurin orsilla tavataan."

171 ääntä

Kommentit

Eikö koko lausahdus kuulu seuraavasti: "Nahkurin orsilla tavataan, sanoi kettu sudelle". Eli vaikka nyt susi on voimakkaampi, lopussa ollaan tasavertaisia (kun ollaan päädytty turkiksiksi nahkurin orsille). Eli silloin se olisi pikemminkin muistutus, että lopussa tilit tasoittuvat, kuin uhkaus.

Mielenkiintoinen tieto, en ole kuullut ”pitkää versiota” aiemmin. Mutta kuulostaa hyvin loogiselta. Kiitos !

Oikein hyvä Kumpikin kuitenkin nyletään ja nahkuri ne ripustaa orsille.