Otsikko
Mistä tulee sanonta " Nyt otti ohraleipä"? Onko se sävyltään positiivinen vai negatiivinen? Kun savolainen ohrarieska, suoraan puu-uunista ja sipaisulla…

Kysytty

Hei, mistä tulee sanonta " Nyt otti ohraleipä"? Onko se sävyltään positiivinen vai negatiivinen? Kun savolainen ohrarieska, suoraan puu-uunista ja sipaisulla margariinia on parhainta herkkua. Sitä saa nykyään enää liian harvoin.

Vastaus

Vastattu

Sanonta on negatiivinen. Ohraa arvostettiin vähemmän kuin ruista ja ohraleipää (usein petun tai olkien täydentämänä) syötiin silloin kun ruissato epäonnistui.

Minäkin olen savolaisen ohraleivän ystävä. Asiasta tarkemmin Kielikellon artikkelissa:

https://www.kielikello.fi/-/-otti-ohraleipa-ja-kavi-kalpaten-