Mihin äänikirjojen kehitys on menossa lähitulevaisuudessa?

Kysytty

Mihin äänikirjojen kehitys on menossa lähitulevaisuudessa? Siirtyvätkö äänikirjat verkosta kuunneltaviksi, miten kauan julkaistaan CD:llä kirjoja. Mikä on niiden formaatti, MP3? Ruvetaanko äänikirjoja kirjastossa jakamaan vaikkapa muistitikulla?
Ongelmani on selvittää, minkälaiseen laitteeseen tai palveluun pitäisi satsata, jotta voisi autossa kuunnella uusiakin äänikirjoja. Nykyinen autosoittimeni ei pysty soittamaan CD:itä, jotka ovat MP3-formaatissa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

CD-levy on valitettavasti katoava formaatti. Niitä tehdään varmaan vielä jonkin aikaa, mutta koska digitaalinen muoto on nykyisin huomattavasti suositumpi, käynee CD:lle samoin kuin C-kasetille aikoinaan. Äänikirjojen ilmestyminen CD-muodossa tulee jatkossa entisestään vähenemään, kun taas netissä tarjonta laajenee jatkuvasti.

Digitaaliset äänikirjat toimivat niin, että voit ladata äänikirjan netissä puhelimeesi tai muuhun laitteeseesi ja kuunnella sitä sovelluksen kautta. Joissain palveluissa voit kuunnella myös suoraan netistä lataamatta mitään, mutta silloin laitteen on oltava koko ajan netissä, jolloin sinun tapauksessasi autossa kuuntelu on hieman hankalaa. Lähes kaikilla äänikirjoja tarjoavilla ja myyvillä tahoilla on oma sovellus, jonka kautta äänikirjoja kuunnellaan. Ohjeet ovat yleensä hyvät ja sovellukset helppokäyttöisiä.

Useimmat kirjastot tarjoavat jo nyt äänikirjoja netin kautta, joten tuskinpa enää otetaan käyttöön mitään uusia fyysisiä tallennusmuotoja. Käy kurkkaamassa oman kirjastosi nettisivuilta E-kirjasto tai kysy lisää kirjaston henkilökunnalta!

Myös lukemisesteisille tarkoitettu Celia-kirjasto on siirtynyt tarjoamaan äänikirjoja lähinnä Pratsam Reader -sovelluksen kautta kuunneltavaksi, CD-levyjen tarjonta on enää hyvin vähäistä.

On vaikea sanoa kuinka pitkään CD-äänikirjoja julkaistaan, mutta jos haluat pysyä uusien äänikirjojen aallonharjalla, kannattaa harkita siirtymistä digitaaliseen kuunteluun. Voit ladata puhelimeesi tai muuhun laitteeseesi äänikirjoja ja kuunnella niitä autossa sitä kautta.

Lisätietoja:

https://www.celia.fi/tietoa-celiasta/strategia-ja-toimintasuunnitelma/#cd-raja

https://yle.fi/uutiset/3-9439537

1 ääntä

Kommentit

Hyvin oli kysymykseen vastaaja aikaansa edellä. Nykypäivänä e-kirjat ja äänikirjat tosiaan luetaan tai kuunnellaan erilaisten sovellusten kautta. CD-äänikirjojen julkaisu on enää hyvin olematonta.

Kannattaa tutustua rohkeasti eri e-kirjapalveluihin ja valita niistä itselle sopivin.

Lisätietoja:
https://e-kirjat.fi

Äänikirjojen suosio näyttää jatkavan kasvuaan tulevaisuudessa useista syistä. Tämä kehitys perustuu useisiin tekijöihin, jotka tukevat äänikirjojen suosiota:

Liikkuvuus ja multitasking: Äänikirjat mahdollistavat kirjallisuuden nauttimisen liikkeellä ollessa, kuten matkustaessa tai urheillessa. Tämä joustavuus houkuttelee monia, jotka haluavat hyödyntää aikaansa tehokkaammin.

Digitalisaation jatkuminen: Teknologian jatkuva kehitys ja älylaitteiden yleistyminen tekevät äänikirjojen kuluttamisesta entistä helpompaa. Äänikirjat ovat helposti saatavilla älypuhelimilla, tablet-laitteilla ja äänentoistolaitteilla.

Laaja valikoima: Palveluntarjoajat kuten Audible, Storytel ja BookBeat tarjoavat laajoja äänikirjavalikoimia eri genreissä, mikä houkuttelee laajaa yleisöä. Kirjojen ääniin uppoaminen tarjoaa erilaisen kokemuksen kuin perinteinen lukeminen.

Kuuntelukulttuurin vahvistuminen: Podcastien suosio on kasvanut merkittävästi, mikä on tuonut kuuntelukulttuurin vahvasti esiin. Äänikirjat ovat luonteva jatkumo tälle trendille, ja ne sopivat hyvin ihmisten kiireiseen elämäntapaan.

Kirjailijoiden ja julkkisten osallistuminen: Monet kirjailijat ja julkisuuden henkilöt osallistuvat äänikirjojen tuotantoon, mikä voi houkutella uusia kuulijoita. Kirjailijoiden oman äänen tai kuuluisuuksien lukeman kirjan kuunteleminen voi lisätä teoksen vetovoimaa.

Koulutukselliset ja opiskelulliset mahdollisuudet: Äänikirjojen käyttö koulutuksessa ja opiskelussa voi kasvaa. Opiskelijat voivat kuunnella oppikirjojaan ja opettajat voivat hyödyntää äänikirjoja opetuksessaan.

Vaikka äänikirjat eivät korvaa perinteistä lukemista, ne tarjoavat vaihtoehdon kirjallisuuden kuluttamiseen ja palvelevat erilaisia tarpeita. Äänikirjojen suosion jatkuminen riippuu kuitenkin siitä, miten ne onnistuvat vastaamaan kuluttajien odotuksiin ja tarpeisiin tulevaisuudessa.

Kattavasti äänikirjapalveluista on vertailtu täällä https://vertaamo.fi/vertaa/vertaa-aanikirjat/ ja siellä on myös mahdollista tutustua ilmaiseksi äänikirjapalveluihin ja katsoa äänikirjojen tarjoukset.

CD katoaa, vastaus kuuden vuoden takaa. CD-julkaisu hyvin olematonta, vastaus alle neljän vuoden takaa.
8.2.2024: Helmet-kirjastoihin näkyy hankittavan CD-aineistoa edelleen, tänä vuonna julkaistujakin on tietokannassa jo kymmenittäin.

Pikemminkin CD:llä oleva tieto katoaa. Ei nimittäin tahdo itsepoltetuissa levyissä säilyä tieto muutamaa vuotta kauempaa. Huonoimmat levyt kadottavat tietonsa jo muutamassa minuutissa. Näitä "uudelleenkirjoitettavia" levyjä tuli aikoinaan töissä vastaan ja reklamoitiin valmistajalle. Tiedon katoamisen jopa näki, kun CD:n "pinta" vaihtoi väriään suoraan silmien alla. Se onkin mielenkiintoinen kysymys, että mikä on tallennusväline, jossa nykyinen data säilyisi tuleville polville? Painettu teksti on edelleen voittamaton tässä asiassa.