Mahtaako jostain löytyä nuottia Laila Kinnusen esittämään kehtolauluun?

Kysytty

Hei
Mahtaako jostain löytyä nuottia Laila Kinnusen esittämään kehtolauluun?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Laila Kinnusen esittämän ”Kehtolaulun” ovat Yleisradion Fono-tietokannan (www.fono.fi) mukaan säveltäneet Sammy Fain ja Jerry Seelen, tosin yhden viitteen mukaan kysymyksessä on kansansävelmä. Laulun alkuperäinen nimi on ”Hush-a-bye”, ja laulu on tullut tunnetuksi Michael Curtizin ohjaamasta elokuvasta ”The jazz singer” (1952). Joskus siitä näkyy käytettävän myös nimeä ”Lu lulla lu”. Laulun melodia perustuu otteeseen ranskalaisen säveltäjän Ambroise Thomas’n oopperan ”Raymond, ou Le secret de la reine” alkusoitosta.

Laila Kinnusen esittämän suomenkielisen version nimi on ”Kehtolaulu” ja se alkaa: ”Kuuletko laulun lapsonen”. Tämän sanoituksen on tehnyt Jyrki Lindström. Näillä alkusanoilla en löytänyt laulusta nuottia, mutta toisella suomenkielisellä nimellä ”Unten maa” laulu löytyy ”Suuren toivelaulukirjan” osasta 12 (nuotinnos kosketinsoittimelle, sointumerkit ja suomenkieliset sanat). Tämän sanoituksen on tehnyt Saukki eli Sauvo Puhtila, ja se alkaa: ”Tuulula tuutuu pienoinen”. Jyrki Lindströmin sanoitusta en löytänyt mistään painetusta julkaisusta, mutta internetistä sanat löytyvät hakukoneella (esim. ”kuuletko laulun pienoinen”). Huomaa, että internetistä löytyvissä sanoituksissa voi olla virheitä.

Alkuperäisellä nimelläkin nuotti voi löytyä, mutta ”Hush-a-bye”-nimisiä lauluja on useita eikä niiden erottaminen toisistaan aina onnistu, jos nuottien kuvailu on puutteellista eikä nuotinnosta näe.