Seuraa pitkä ja polveileva selostukseni ja ehkä se kysymyskin löytyy jostain välistä. Kuuntelin 90-luvulla kasettia, jossa oli perinteisiä lastenlauluja. Yhden…

Kysytty

Seuraa pitkä ja polveileva selostukseni ja ehkä se kysymyskin löytyy jostain välistä.

Kuuntelin 90-luvulla kasettia, jossa oli perinteisiä lastenlauluja. Yhden lauluista nimeä ja esittäjää en löydä mistään, kasettikin on ajan saatossa hukkunut. Samalla kasetilla on Äideistä parhain Jari Huhtasalon esittämänä ja kyseisen laulun laulajan ääni kuulostaa melkein samalta, luultavasti nuori poika on siinäkin laulajana. Jari Huhtasalo se ei kuitenkaan ole, nimittäin olen kysynut asiaa häneltä itseltään. Olisi hienoa löytää kappaleelle nimi ja ehkä nuotinnuskin, jos sellainen on johonkin painettu. Eli osaisitteko auttaa löytämään laulun?

Laulun ensimmäisen säkeistön sanat menevät jotakuinkin seuraavasti:

"Sinulle äitikulta kauneimman kukkasen tuon.
Poikasi on kiitollinen vaikkakin vallaton.
Tiedäthän äitikulta: pojat on poikia vain,
eikä ne aina mieleensä paina neuvoja vanhempain.
Oi äitikulta, siksi kai sulta nuhteita myöskin sain."

Laulussa on kolmijakoinen tahtilaji ja sävellaji on mollissa. Jos se olisi c-mollissa ja tahtilaji olisi 3/4, niin ensimmäiset 4 tahtia laulettaisiin

Si-nul-le
c1-d-es (neljäsosanuotteja kaikki)

äi-ti-kul-ta
g-c2-g-g (puolinuotti-neljäsosanuotti ja viimeiset g:t pisteelliset puolinuotit).

Kiitos avusta!

Vastaus

Vastattu

Kappaleen nimi on "Valssini äidille". Laulu alkaa: "Sinulle äiti kulta kauneimman kukkasen tuon". Laulun on säveltänyt George de Godzinsky ja sanoittanut Saukki eli Sauvo Puhtila. Sen on levyttänyt Pauli Hirvonen vuonna 1965.

Laulu sisältyy seuraaviin nuotteihin (sävellaji on h-molli):

Godzinsky, George de: Sulle kauneimmat lauluni laulan (Fazer Musiikki, 1994, sanat, kosketinsoitinsovitus, sointumerkit)

Levysäveliä 4 (Levysävel, 1967, sanat, melodia, sointumerkit)

Pauli Hirvonen: Valssini äidille YouTubessa: https://www.youtube.com/watch?v=zQszmayOGs4