Miten on mahdollista että monen ihmisen murhaaja ,ikänsä vankilassa istunut,voi ja saa luvan vaihtaa sukunimensä pariinkin otteeseen,aina mieheni sukunimiä…

Kysytty

Miten on mahdollista, että monen ihmisen murhaaja, ikänsä vankilassa istunut, voi ja saa luvan vaihtaa sukunimensä pariinkin otteeseen, aina mieheni sukunimiä seuraten. Sukunimet ovat aika harvinaisia. Ihmettelen, nyt tämä murhaaja on vapaana ja mieheni on todella vihainen. Hän itse vaihtoi lähes 20 vuotta sitten isoisänsä sukunimen, mutta tämä murhaaja on aina perässä vaihtanut nimeä. On tietenkin sukua mutta mieheni ei ole ollut missään tekemisissä ollut yli 40 vuoteen. Suvulta olisi pitänyt kysyä lupaa!?!?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen etu- ja sukunimilain (946/2017) 16 §:n mukaan elossa olevan henkilön käytössä oleva sukunimi voidaan ottaa sukunimenä käyttöön vain tietyin ehdoin. Sukulaisuus on hyväksytty peruste eli jos tämä kysymyksessä mainittu henkilö on kysyjän puolison sukulainen, nimenmuutos on ollut laillinen eikä sitä varten ole tarvinnut kysyä erikseen lupaa. Jos kysyjän puoliso haluaa ehdottomasti eri nimen, hänen täytyy hankkia ns. uudissukunimi, joka ei ole vielä kenenkään käytössä. Uudissukunimestä säädetään em. lain pykälissä 17-20.

Heikki Poroila