Kuulin radiosta iskelmälaulun, jossa kerrottiin rakkaudesta Olliin, laulajana nainen. Kertosäe alkoi: "Jos näet Ollin sano näin..." Nainen oli jäänyt yksin ja…

Kysytty

Hei,
kuulin radiosta iskelmälaulun, jossa kerrottiin rakkaudesta Olliin, laulajana nainen. Kertosäe alkoi: "Jos näet Ollin sano näin..." Nainen oli jäänyt yksin ja katkeroitunut. Mikä laulu ja miten sanat menevät ? Kuka esittää ja löytyykö säveltä ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kappale on nimeltään "Vie terveiset Ollille" ja sen ovat levyttäneet suomeksi Eila ja Tuulikki Pienimäki yhdessä vuonna 1963. Laulu alkaa: "Jos näät Ollin". Suomenkielinen teksti on Reino Helismaan. Suomenkielinen versio pohjautuu ruotsinkieliseen versioon "Hälsa Mikael från mej" (joskus myös "Hälsa Mikael från mig"). Ruotsinkielisen version sanoittaja on Lasse Green eli Peter Himmelstrand.

Joissakin julkaisuissa Lasse Green on nimetty myös laulun säveltäjäksi, mutta laulun sävelmä on kuitenkin hyvin lähellä suosittua amerikkalaista hengellistä laulua "Just a closer walk with Thee", joka esimerkiksi Yleisradion Fono-tietokannan (www.fono.fi) mukaan on kansansävelmä, mutta "Suuren toivelaulukirjan" osassa 15 (s. 31) sen säveltäjäksi on merkitty Kenneth Morris.

"Hälsa Mikael från mej" sisältyy esimerkiksi nuottiin "Pop, rock, schlager och visa. Del 3 : 115 melodier" (ruotsinkieliset sanat, melodia ja sointumerkit). Suomenkielisin sanoin kappaleesta on julkaistu erillisnuotti nimellä "Vie terveiseni Ollille", mutta tämä nuotti on Helsingissä Musiikkiarkistossa eikä sitä saa kotilainaksi. Suomenkieliset sanat sisältyvät vihkoseen "Toivelauluja : iskelmien aarreaitta", osaan 55. "Just a closer walk with Thee" -laulu sisältyy moniin nuottijulkaisuihin. "Suuresta toivelaulukirjasta", osasta 15, se löytyy nimellä "Kun sä kuljet vierelläin" (kosketinsoitinsovitus ja sointumerkit).

Eila ja Tuulikki Pienimäki: "Vie terveiset Ollille" YouTubessa:

https://www.youtube.com/watch?v=Rzl1eilMhzw

Red Foley: "Just a closer walk with Thee" YouTubessa:

https://www.youtube.com/watch?v=jh1vR2LTm_4